Regie

Regisseren is binnen het theater een minstens evenzo grote passie geworden als het spelen zelf. Het is een geweldige ervaring om naar een eindproduct toe te werken met gedreven en getalenteerde spelers, die uiteindelijk die ideeën uitvoeren in hun spel, die jij van tevoren hebt bedacht. Mijn stijl van regisseren is een open stijl: ik weet meestal van tevoren vrij snel wat ik wil. Het zogenaamde 'regie-concept' heb ik snel klaar. Ik ben een beelddenker en door mijn jarenlange ervaring als speler weet ik vrij goed in te schatten hoe ik het meeste uit de spelers kan halen en hoe ik het beeld zo krachtig mogelijk neerzet. Maar er blijft in mijn regie altijd ruimte over voor inbreng van de spelers zelf. Daarnaast schuw ik een aanpassing of wijziging ook niet: regisseren is nu eenmaal een creatief proces en daarom een dynamisch proces. Ik regisseer momenteel vooral vanuit mijn ervaringen en opgedane kennis van de afgelopen jaren, maar daarnaast volg ik ook cursussen en opleidingen om nòg betere kwaliteit te kunnen leveren. Je bent immers nooit te oud om te leren.

Hieronder een aantal korte beschrijvingen van regie-opdrachten en projecten die ik de laatste jaren heb gedaan. Voor een volledig overzicht verwijs ik je naar mijn theater CV. Voor meer informatie, of om mij in te huren voor een regie-project, kun je uiteraard contact met mij opnemen.


Regie 'Blind date', Stichting theatertrein, oktober 2019

De eerste regie die ik geheel zelfstandig (lees: in beeld, licht etc.) heb mogen doen was die van 'Blind Date de musical' voor Stichting de Theatertrein in oktober 2019. Ik was samen met Karin Vogelaar het creatieve team en we hebben met een kleine cast een geweldige voorstelling neergezet in Theater de Kunsthut in Den Haag.

In deze voorstelling kwamen alle stereotypen van een Blind Date naar voren: wat als we samen eindigen? Vind mijn familie hem of haar wel leuk? Wat zullen anderen hiervan denken? Eet ik wel of geen patat? Wat voor signaal stuur ik door als ik de rekening wel of niet betaal? Kortom: allerlei situaties die grondig onderzocht werden in dit grappige stuk, zonder slapstick te worden. Emoties waren voelbaar en de lach werd afgewisseld met een traan. Ook al was de afloop een goede, het publiek ging wel naar huis met een flinke dosis spiegeling aan zichzelf.

De reacties waren positief en voor mij was dit niet alleen een eerste echte 'losse' regie, maar ook meteen een heerlijk proces van leren en maken.


Regie-étude, Haags kabaal (haags theaterhuis), december 2017

Ter afronding van de cursus 'regisseren 1' van het Haags Theaterhuis heb ik zelf een regie-étude geschreven van 10 minuten en deze ook geregisseerd. Het concept, decor en het script waren allen van mijn hand. Met twee fantastische actrices heb ik in een paar weken dit stuk toneel neergezet. Het verhaalde over wat er zou kunnen gebeuren als je bij de hemelpoort aankomt en zaken nog niet zijn opgelost. In dit geval een euvel tussen een moeder en dochter, die toevallig op hetzelfde moment aankomen en hun intake dienen te voltooien. Laat je zaken ongemoeid? Spreek je de zaken toch uit? Ben je dan nog verantwoording schuldig aan de ander, of alleen aan jezelf? Ik was bijzonder trots op het resultaat en had de cursus met deze regie afgerond. Dit gegeven smaakt in ieder geval naar meer, dus in de toekomst wil ik deze regie-étude gaan uitbouwen tot een compleet stuk. Een mooie nieuwe uitdaging!


project 'notûh in de toren', september 2017

In Den Haag wordt al een aantal jaar het 'Haags notenfestival' georganiseerd. Dit initiatief is ontstaan vanuit een aantal enthousiaste amateur-muzikanten die in verschillende gezelschappen spelen. Dit jaar was er minder animo dan andere jaren en daarom besloot de stichting om het anders aan te pakken: een uniek concert op een unieke locatie. Tevens moest dit een samenwerking worden tussen muzikanten en zangers en spelers. De fantastische componist, arrangeur en dirigent Sarif Tribou werd aangetrokken voor het muzikale gedeelte en ik werd benaderd voor de regie. Een gouden combinatie, zoals eerder dit jaar al was gebleken bij de samenwerking voor een ander project. Het concept was snel duidelijk: een muzikale tijdreis in de toren van de Grote kerk in Den Haag, die sinds dit jaar weer open is voor publiek. Op elke verdieping werd een sketch, muziekstuk of lied opgevoerd, ter vermaak van het publiek en om de rondleidingen extra luister bij te zetten. Ik heb voor dit project te teksten geschreven, het script in elkaar gezet en het geheel geregisseerd. Een unieke ervaring en een mooie kans om te laten zien wat ik in huis heb en om meer dan een theater-regie alleen in elkaar te zetten.


Project 'liefde is...', een samenwerking tussen Theatergroep SPOT & big band let's swing, mei 2017

Big Band Let's Swing uit Delft bestond dit jaar 20 jaar en dat moest gevierd door middel van een jubileumconcert. Maar ze wilden er dit keer een bijzondere twist aan geven. Het thema werd 'musicals' en het verhaal moest gaan over de liefde. Via een aantal omwegen kwam deze big band bij Theatergroep SPOT terecht, de theatergroep waarbij ik al vele jaren heb mogen vertoeven. Vanuit mijn bestuursfunctie begon ik meer dan twee jaar geleden aan dit avontuur en gaandeweg was ik zo verwikkeld geraakt in het proces (setlists samenstellen, teksten schrijven en uiteindelijk een volledige avondvullende voorstelling) dat het project meer en meer iets van mezelf begon te worden. Logischerwijs besloot ik toen de regie en de artistieke invulling voor eigen rekening te nemen. Het project overhandigen aan een vreemde regisseur van buitenaf was simpelweg geen optie meer. En juist door het schrijven en het creatieve proces, was het regie-concept eigenlijk al klaar.  Het werd uiteindelijk een jaar van repeteren, aanpassen en  opnieuw samenstellen en het project werd veel omvangrijker dan in eerste instantie gedacht, maar het werd een fantastische show, gedragen door beiden groepen als één geheel. Onder de muzikale leiding van Sarif Tribou werd het een jubileum voor de Big Band, waar ik, ondanks wat hobbels in de weg, met gepaste trots op terugkijk.